ons Adviespanel:

a


Karim Amghar – Nederlandse schrijver voor o.a. de NRC, auteur van de boeken ‘Van Radicaal Naar Amicaal’ en ‘HOOR MIJ ZIE MIJ’, programmamaker, televisiepresentator, onderwijsprofessional, trainer en docent van Marokkaanse afkomst.
 
Voor de NTR presenteerde ik verschillende documentaire series waaronder de vierdelige serie: ‘Karim Pakt Zijn Kans over kansenongelijkheid en diversiteit in het onderwijs’ en presenteerde ik dit jaar verschillende nieuwe programma’s voor o.a. de NTR. Waaronder Het ‘Verhaal Van Abdelkrim’, ‘Het RamadanGevoel’, ‘ONMISBAAR mbo’. De series riepen veel reacties op. Ik zat onder andere in Talkshow M, RTL Nieuws, Nieuwsuur, de Sociëteit, DWDD, RTL Late night, Radio 1 en interviews in verschillende kranten en bij regionale omroepen. Ik heb verschillende artikelen geschreven voor de NRC over diversiteit en geef aan vele organisaties workshops en masterclasses hierover. Ik heb in 2018 de Compassieprijs gewonnen, ontmoette Zijne Majesteit de Koning en Koningin voor mijn werk en zit dit jaar in de top 5 van de media community top 100 voor mijn werk bij de NTR en heb een bureau over onderwijs en organisatie-ontwikkeling.

Lineke van Tricht – ECHA-specialist in gifted education, directeur van Bureau Talent, freelance docent bij de RITHA-opleiding (Radboud International Training for High Ability, voorheen ECHA) en promovenda bij de Radboud Universiteit.
 
Ik heb 14 jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt, als docent en schoolleider. Daarna heb ik mij verder gespecialiseerd in (hoog)begaafdheid en Bureau Talent opgezet. Het viel me al snel op dat de leerlingen die wij bij Bureau Talent begeleidden bijna altijd ‘blonde, blauwogige’ jongeren zijn met hoogopgeleide ouders. Ik had het gevoel dat dat niet klopte, dat we een groep jongeren misten. Waar zijn de (hoog)begaafde jongeren met een migratieachtergrond en/of met lager- of middelbaar opgeleide ouders? In 2018 startte ik het Europese Erasmus+ project Creating equal opportunities at school, waarin we een andere manier van screenen gebruikten om cognitief talent te vinden en we leerlingen een programma academische taal aanboden. Het project is afgerond en we zetten het voort met de Nederlandse en internationale partners. Mijn promotieonderzoek richt zich op (hoog)begaafde leerlingen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status. Ik wil graag alles weten over hun motivatie en hun kansen door middel van een nieuw te ontwikkelen interventie vergroten.

Marjolijn van Weerdenburg – ik ben als onderzoeker en docent verbonden aan het Behavioural Science Institute (BSI) en aan het expertisecentrum Radboud Talent in Ontwikkeling (RATiO). Ik geef daarnaast les in de European Council for High Ability (ECHA) training en in de Radboud International Training on High Ability (RITHA) van het RCSW. In onderzoek richt ik mij onder meer op effecten van onderwijsinterventies voor (hoog)begaafden in het bijzonder, de rol van cognitie, geheugen en taal in leerprocessen, de relatie tussen leervermogen en intelligentie en onderpresteren in (hoog)begaafde leerlingen.

Bart Vogelaar – ik werk als universitair docent bij de Universiteit Leiden en als praktiserend psycholoog in de praktijk. Ik geef onderwijs aan studenten schoolpsychologie op het gebied van inclusiviteit en diversiteit en doe onderzoek naar het identificeren van (cognitief) potentieel en talenten van (hoogbegaafde) leerlingen, waarin ik in het bijzonder interesse heb in de talenten van diverse doelgroepen.