Adviespanel leden

Karim amghar

Schrijver

Karim Amghar is een Nederlandse schrijver voor o.a. de NRC, auteur van de boeken Van Radicaal Naar Amicaal en HOOR MIJ ZIE MIJ, programmamaker, televisiepresentator, onderwijsprofessional, trainer en docent van Marokkaanse afkomst. Voor de NTR presenteerde hij verschillende documentaire series waaronder de vijfdelige serie Geloof In Het Onderwijs over artikel 23 (de vrijheid van onderwijs) en of het nog van deze tijd is, de vierdelige serie Karim Pakt Zijn Kans over kansenongelijkheid en diversiteit in het onderwijs en presenteerde hij de afgelopen jaren verschillende nieuwe programma’s voor o.a. de NTR. Waaronder Het Verhaal Van Abdelkrim, Het RamadanGevoel”, ONMISBAAR mbo. De series riepen veel reacties op. Karim zat onder andere in OP1, De Vooravond, Talkshow M, RTL Nieuws, Nieuwsuur, de Sociëteit, DWDD, RTL Late night, radio 1 en interviews in verschillende kranten en bij regionale omroepen. Hij heeft verschillende artikelen geschreven voor de NRC over diversiteit, inclusie en kansengelijkheid en geeft aan vele organisaties workshops en masterclasses hierover. Amghar heeft in 2018 de Compassieprijs gewonnen, hij ontmoete Hare Majesteiten de Koning en Koningin meerdere keren voor zijn werk, hij zit dit jaar in de top 5 van de media community top 100 voor zijn werk bij de NTR en heeft een bureau over onderwijs en organisatie ontwikkeling.

Lineke van Tricht

ECHA-specialist

Lineke van Tricht – ECHA-specialist in gifted education, directeur van Bureau Talent, freelance docent bij de RITHA-opleiding (Radboud International Training for High Ability, voorheen ECHA) en promovenda bij de Radboud Universiteit.Ik heb 14 jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt, als docent en schoolleider. Daarna heb ik mij verder gespecialiseerd in (hoog)begaafdheid en Bureau Talent opgezet. Het viel me al snel op dat de leerlingen die wij bij Bureau Talent begeleidden bijna altijd ‘blonde, blauwogige’ jongeren zijn met hoogopgeleide ouders. Ik had het gevoel dat dat niet klopte, dat we een groep jongeren misten. Waar zijn de (hoog)begaafde jongeren met een migratieachtergrond en/of met lager- of middelbaar opgeleide ouders? In 2018 startte ik het Europese Erasmus+ project Creating equal opportunities at school, waarin we een andere manier van screenen gebruikten om cognitief talent te vinden en we leerlingen een programma academische taal aanboden. Het project is afgerond en we zetten het voort met de Nederlandse en internationale partners. Mijn promotieonderzoek richt zich op (hoog)begaafde leerlingen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status. Ik wil graag alles weten over hun motivatie en hun kansen door middel van een nieuw te ontwikkelen interventie vergroten.

Marjolijn van Weerdenburg

Onderzoeker en docent

Marjolijn van Weerdenburg – ik ben als onderzoeker en docent verbonden aan het Behavioural Science Institute (BSI) en aan het expertisecentrum Radboud Talent in Ontwikkeling (RATiO). Ik geef daarnaast les in de European Council for High Ability (ECHA) training en in de Radboud International Training on High Ability (RITHA) van het RCSW. In onderzoek richt ik mij onder meer op effecten van onderwijsinterventies voor (hoog)begaafden in het bijzonder, de rol van cognitie, geheugen en taal in leerprocessen, de relatie tussen leervermogen en intelligentie en  onderpresteren in (hoog)begaafde leerlingen.

Bart Vogelaar

Universitair docent

Bart Vogelaar – ik werk als universitair docent bij de Universiteit Leiden en als praktiserend psycholoog in de praktijk. Ik geef onderwijs aan studenten schoolpsychologie op het gebied van inclusiviteit en diversiteit en doe onderzoek naar het identificeren van (cognitief) potentieel en talenten van (hoogbegaafde) leerlingen, waarin ik in het bijzonder interesse heb in de talenten van diverse doelgroepen.